Grafika wektorowa (obiektowa) to grafika, w której obraz jest tworzony z obiektów podstawowych, najczęściej figur geometrycznych. Obrazy tej grafiki są całkowicie skalowane, tzn. mogą być dowolnie powiększane lub zmniejszane bez straty jakości. Wadą jest to, że grafikę wektorową trzeba tworzyć od podstaw, składając ją z wielu obiektów podstawowych. Formaty plików to SVG i CDR. Popularne programy do tworzenia grafiki wektorowej to CorelDRAW, Adobe Illustrator, AutoCAD. W grafice wektorowej każdy z obiektów jest opisywany za pomocą parametrów. Tworzone obiekty mają atrybuty decydujące o ich wyglądzie. Obrazy grafiki wektorowej moją być łatwo konwertowane na ich odpowiedniki bitmapowe, należy jedynie podać rozdzielczość tworzonego obrazu wynikowego
Formaty plików
W grafice wektorowej wiele programów ma swoje wewnętrzne formaty zapisu, brak jednak formatów powszechnie stosowanych.
- Format SVG – uniwersalny format
- Format CDR – format programu CorelDRAW
- Format SWF – format programu Adobe Flash
- Format DXF – format, w którym zapisuje się obrazki 2D i obrazki 3D
Programy
- Adobe Illustrator – aplikacja przeznaczona głównie do projektowania i tworzenia ilustracji.
- CorelDRAW – program do edycji grafiki wektorowej. Umożliwia przygotowanie projektu do wydruku na drukarce lub w zakładzie poligraficznym
- AutoCAD – używany do komputerowego wspomagania projektowania. Umożliwia wykonanie rysunków technicznych, przygotowanie dokumentacji technicznych.
- Adobe Flash – używany do tworzenia animacji z wykorzystaniem grafiki wektorowej na zasadzie klatek kluczowych. Wyposażony został w język skryptowy ActionScript. Umożliwia tworzenie interaktywnych animacji, reklam i prezentacji.
Przykłady grafiki wektorowej